زمان مناسب برای شروع آموزشی مسائل مرتبط با جنسیت و سکشوالیته به کودک

۲۰ خرداد ۱۴۰۰
زمان مناسب برای شروع آموزشی مسائل مرتبط با جنسیت و سکشوالیته  به کودک

 

 

زمان مناسب برای شروع آموزش مسائل مرتبط با جنسیت و سکشوالیته  چه زمانی است؟ این سوالی است که ذهن اکثر والدین و بزرگسالان را به خصوص وقتی در تماس مستقیم و مستمر با کودکان هستند، به خود مشغول می‌کند.  

آیا زمان مشخصی را باید برای شروع  آموزش در نظر گرفت؟ یا باید تا زمانی که خود کودک علاقه و کنجکاوی به این موضوع نشان نداده صبر کرد؟  

در دنیای آرمانی و ایده آل که رشد و آموزش بر اساس علم و آگاهیست، هم‌زمان با رشد احساسی و جسمی کودک باید به رشد جنسی او نیز اهمیت داد.  

این آموزش‌ها بر اساس سن کودک، محیط رشد و نیز ویژگی‌های فرهنگی خانواده و مدرسه متفاوت و متغیر هستند، اما نباید کاملاً غایب باشند. در سنین پایین، هدف از آموزش‌ مسائل مرتبط با جنسیت و سکشوالیته برای کودک بیشتر به شناخت بدن خود و دیگران، بهداشت فردی کودک، درک و پذیرش تفاوت‌های اندام‌های جنسی در آدم‌ها و نگاه کلی به روابط بین فردی و درک و توضیح آداب اجتماعی معطوف است. صحبت درباره این مسائل باعث می‌شود کودک شما درک بهتری نسبت به خود و دنیای خود پیدا کند و در آینده بتواند از نظر ذهنی، جسمی، جنسی و عاطفی  دوران رشد و بلوغ و بزرگسالی سالم‌تری را تجربه کند.  

تاثیر شروع این آموزش‌ها در سنین کودکی در دوستیابی و تعاملات اجتماعی کودک کاملا مشهود و موثر خواهد بود.  

نکته حائز اهمیت در تأثیرگذاری هرچه بیشتر، استمرار و پیوستگی این گفتگوهاست. 

پس شروع آموزش مسائل جنسی باید از دوران نوزادی و موازی با دیگر آموزش‌ها آغاز شود   

و نه تنها زمانی که نیاز و کنجکاوی از سمت کودک نشان داده می‌شود و یا والدین و بزرگسالان متوجه بروز برخی رفتارهای جنسی در کودک شوند.  

بسیاری از ما منتظر بروز چنین رفتارهایی از کودکان هستیم تا آموزش را شروع کنیم و متاسفانه در اکثر قریب به اتفاق موارد، غافلگیر می‌شویم و مضطرب به دنبال پاسخ و روش درست مواجهه با موقعیت پیش آمده می‌گردیم. مثلاً زمانی که:  

  • کودک برخی رفتار های جنسی مثلا خود تحریکی در زمان تماشای کارتون را از خود بروز می‌دهد 
  • کودک درباره  برخی مسائل مرتبط با جنسیت و سکشوالیته  مانند نحوه و چگونگی به دنیا آمدن بچه و … پرسش‌هایی مطرح می‌کند 
  • نشانه های بلوغ جسمی و جنسی مانند رشد مو در قسمت های مختلف بدن، شروع قاعدگی  و … نمایان می‌شود 

 

واقعیت این است که بسیاری از ما از تعلیم و آموزش مناسب مسایل مرتبط با جنسیت و سکشوالیته  در کودکی محروم بوده ایم و نتیجه‌های تلخ و جبران‌ناپذیر آن را هم دیده‌ایم. حالا می‌خواهیم با هم از انتقال این ضعف و خلا به نسل بعدی و کودکان خود پیشگیری کنیم. فراموش نکنیم که ریسک  و آسیب عقب انداختن  شروع آموزش‌ مسائل مرتبط با جنسیت و سکشوالیته برای کودکان  بسیار بیشتر از آموزش زودتر از نیاز کودک است. نگران «جنسی شدن» ذهن و رفتار کودک خود نباشید، مطمئن باشید اگر این آموزش مستمر و درست و منظم باشد، او به خوبی و پختگی تشخیص خواهد داد که چه زبان و رفتاری را باید کجا از خود بروز دهد. از همه مهم‌تر در صورتی که در معرض سوء استفاده جنسی و یا احساسی قرار بگیرد، می‌تواند به خوبی و با اعتماد به نفس و تکیه بر رابطه‌ای امن که با او ساخته‌اید، از خود مراقبت کند. در گفتگو با کودکان بهتر است متناسب با سوالاتی که کودکان می‌پرسند به آن‌ها اطلاعات دهیم. اول بپرسیم خودش در مورد آن موضوع چه فکر می‌کند و چه اطلاعاتی دارد. 

 

 

اگر پیشنهاد یا نظری درمورد این مطلب دارید، برای ما در اینجا بنویسید