درباره آوا

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
درباره آوا

سلام من آوا آموزشگر مسائل مرتبط با جنسیت و سکشوالیته به  کودکان هستم و قراره برای کودکان و نوجوانان داستان بخونم.

«آوا» اسم این تک‌شاخ هم هست و aavaa.org  وبسایت آموزش مسائل مرتبط با جنسیت و سکشوالیته  برای گروه‌های سنی مختلف کودکان، نوجوانان و هم بزرگسالاییه که با کودکان در ارتباط هستند، مثل والدین، معلم‌ها یا مربی‌های مهد و پیش‌دبستانی. «آوا» یکی دیگر از کارهای انجمن مردم‌نهاد اسپکترومه.

چه جور داستان‌هایی؟

ما قصد داریم برای گروه های سنی مختلف کودکان و  نوجوانان با استفاده از خوندن کتاب‌های مرتبط درباره جنس، جنسیت و جنبه‌های مختلف سکشوالیته  مانند گرایش جنسی، هویت جنسیتی، بیان جنسیتی صحبت و آگاهی‌رسانی کنیم.

قبل از خوندن هر کتاب داستان، در ویدئویی جداگانه‌ای برای والدین کتاب رو معرفی  می‌کنیم تا شما خودتون بتونین تصمیم بگیرین که این کتاب در این زمان برای کوچولوها و نوجوان‌هاشون مناسبه یا نه. ما ممکنه گاهی کمی متن داستان و کلمات استفاده شده رو تغییر بدیم تا گروه‌های بیشتری از بچه‌ها رو شامل بشه و کلیشه‌های جنسی و جنسیتی رو هم بازتولید نکنه. 

چرا شنیدن این داستان‌ها مهمه؟

ما فکر می‌ کنیم شنیدن این داستان‌ها برای بچه‌ها در سنین مختلف مهمه چون می‌تونه کمک کنه که

  • کودکان بفهمند جنس، جنسیت و مسایل جنسی قسمتی از زندگی سالمه.
  • آگاهی دادن ابتدایی به کودک و نوجوان باعث می‌شه که به والد/والدین یا بزرگتر اعتماد کنه و راحت‌تر بتونه درباره مسایل و مشکلات احتمالی صحبت کنه
  • در سنین پایین‌تر، شناخت اندام‌های جنسی برای کودک مثل یک معماست، پس به کودک کنجکاو بهتر است از ابتدا اسامی و تعاریف درست تعلیم داده بشه و او را برای درک مسایل بعدی آماده کنیم.

چه سنی برای شروع آموزش جنسی مناسبه؟ 

برای حرف زدن در این رابطه واقعاً هیچ وقت زود نیست و ریسک صحبت نکردن در این باره خیلی بیشتر از آگاهی دادن زیادیه. مکالمه شفاف و علمی باعث آگاهی کودک نسبت به بدن خود می‌شه که در آینده باعث می شود زندگی جنسی آگاهانه‌ای برای خودش انتخاب کنه، بتونه در برابر آزار و سو استفاده جنسی از خودش مراقبت کنه و خودش هم رابطه ناخواسته‌ای رو به دیگران تحمیل نکنه. 

محتوا و ویدیوها در «آوا» بر اساس سن مخاطبان اصلی ما، یعنی کودکان و نوجوان‌ها دسته بندی می‌شوند، اما بزرگتر‌ها با توجه به شناختی که از کودک و محیط او دارند می‌توانند درباره زمان مناسب شنیدن یک داستان تصمیم بگیرند. وبسایت هم طوری طراحی شده که هر دسته سنی، به محتوای ویژه خودشون دسترسی داشته باشند.

روش سه‌گامی برای آموزش چیه؟ 

 برای آموزش ما از یک روش سه‌گامی استفاده می‌کنیم. در این روش ابتدا از کودک یا نوجوان می‌بپرسیم که چه شناختی از موضوع داره و بعد متناسب با سطح شناختش به او اطلاعات می‌دهیم. این روش به روش « بپرس- آموزش بده- بپرس» یا همون Ask-Teach-Ask شناخته می‌شه. 

در این روش و در خلال شنیدن داستان‌های آوا، هم والدین و بزرگتر‌ها  و هم کوچولوها و نوجوان‌ها می‌تونن راحت‌تر احساس‌هایخودشون رو  بیان  کنند و این برای بزرگترها یه فرصت طلایی برای انتقال دیدگاه‌هاشونه.

با ترس و خجالت چه کنیم؟

اول از همه باید با ترس و خجالت خودمون روبرو بشیم و اون رو حل کنیم. ما شما رو کمک می‌کنیم. یادتون باشه به هیج وجه نباید ترس و خجالتی نسبت به مسایل جنسی برای بچه‌ها  بوجود آورد. بعضی از کودکان دوست ندارند در این باره صحبت کنند. در این موارد بهتره والد/والدین و بزرگترهایی که مسوولیت این آموزش رو دارند، بدون برقراری تماس چشمی اما با صمیمیت مکالمه را شروع کنند. مثلا می‌توانند در هنگام قدم زدن در پارک یا رانندگی درباره این مسائل صحبت کنند.

از اسامی متناسب با سن کودک برای اندام‌ جنسی استفاده کنیم. این کار باعث می‌شه که خجالت کودک در این زمینه از بین بره و  بتونه با آگاهی با اندام خود روبه رو بشه و سوال‌هاش رو واضح مطرح کنه و جواب بگیره..

بهتر است همه بزرگسالانی که مراقبت از کودک را بر عهده دارند در فرآیند  آموزش مسایل جنسی به کودک خود را دخیل کنند و از آن مطلع باشند، اما مهمه که همگی بر سر موضوعات توافقی داشته باشند تا بچه‌ها دچار سردرگمی نشن. خیلی وقت‌ها یک نفر می‌تونه مسوول انتقال اطلاعات باشه، در حالی که بقیه هم مطلع هستن و می‌تونن جواب سوالات احتمالی رو بدن. 

«تربیت کودک ۲۰ سال قبل از تولدش آغاز می شود»، جمله آشنایی است که اکثرا آن را شنیده ایم، بر اساس این باور برای ساختن جامعه‌ای آگاه در نسل‌های آتی باید کودکان امروز که بزرگسالان فردا هستند را آگاه و روشن تربیت کرد. 

ممنون از اینکه با ما همراه  هستید. وبسایت آوا و شبکه‌های اجتماعی ارتباط ما و شما رو آسون می‌کنه. ما رو دنبال کنید، به دیگران معرفی کنید و از همه مهم‌تر نظرات و پیشنهاداتتون رو با ما در میون بذارید.


 

اگر پیشنهاد یا نظری درمورد این مطلب دارید، برای ما در اینجا بنویسید